Stoppen met roken

Wilt u graag stoppen met roken, maar lukt het u niet om cold turkey van af te kicken? Als niemand zou roken, zouden de wachtkamers zo goed als leeg zijn volgens longartsen. Want longkanker en COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) zouden dan vrijwel niet voorkomen. COPD is een verzamelnaam voor longemfyseem en chronische bronchitis. COPD wordt ook wel rokerslong genoemd. Maar liefst 80% van COPD wordt veroorzaakt door het roken.

Feiten en cijfers stoppen met roken

1. 70 tot 90 procent van alle longkankergevallen wordt door roken veroorzaakt.
2. Zware rokers (gemiddeld pakje sigaretten per dag) heeft 10 tot 30 maal hoger risico op longkanker te krijgen dan een niet-roker.
3. Stoppen met roken is de meest effectieve maatregel om COPD te behandelen.
4. De kans op een klaplong (pneumothorax) is vele malen hoger dan bij niet-rokers.
5. Patiënten met astma hebben prikkelbare luchtwegen. De luchtwegen vernauwen als zij in contact komen met allerlei stoffen in de lucht, met benauwdheid als gevolg. En, u raadt het al, sigarettenrook is één van de ergste prikkels voor astmapatiënten. Verder geeft een openhaard veel houtrook wat ook een trigger kan zijn voor acute astma aanvallen.

Stoppen met roken, wat levert het op?

Op korte termijn

  • Na 20 minuten wordt de bloeddruk en hartslag weer normaal
  • Na 8 uur neemt de zuurstofconcentratie in het bloed toe en neemt de kans op een hartaanval of trombose af.
  • Na 24 uur verlaat het koolmonoxide het lichaam. De longen beginnen met opruimen van teer, het teveel aan slijm en andere rook overblijfselen.
  • Na 48 tot 96 uur is het lichaam nicotinevrij. Smaak en reukzin neemt toe.
  • Na 2 tot 12 weken krijgt u een betere bloedsomloop. Wandelen en sporten gaan gemakkelijker.

Op lange termijn

  • Als u stopt met roken, is na 3 tot 4 jaar het risico om een infarct te krijgen bijna hetzelfde als bij nooit-rokers.
  • Als u stopt met roken, is de kans op een beroerte na zo’n 2 tot 4 jaar ongeveer gelijk aan de kans bij nooit-rokers.
  • Voor mensen met COPD (rokerslong) geldt: als u nu stopt met roken, daalt de longfunctie voortaan even snel als bij nooit-rokers. Het longweefsel gaat niet verder kapot als u nu stopt.
  • De kans op longkanker daalt trager. Afhankelijk van hoelang u gerookt hebt, duurt het 10 tot 30 jaar voordat u kans op aan roken gerelateerde kankers gelijk is aan die van de nooit-rokende bevolking.
  • Een van de eerste dingen die herstellen, zijn de trilhaartjes die de slijmvliezen van de luchtwegen bekleden. De trilhaartjes hebben als taak om alle stofdeeltjes, virussen en bacteriën naar buiten te wapperen. Bij rokers zijn deze trilhaartjes dood, maar 4 tot 6 maanden na het stoppen met roken, komen ze weer op. Vanaf dat moment kunt u merken dat u minder infecties krijgt.
  • De kans op een longontsteking wordt kleiner en u hoeft minder te hoesten.
  • Zowel de vrouwelijke als mannelijke vruchtbaarheid neemt toe als u stopt met roken.
  • Stoppen met roken is de kans op impotentie in de toekomst veel kleiner.
  • Als u rookt, hebt u drie keer zo grote kans op een miskraam. Als u stopt, is dit risico weer vergelijkbaar met dat van de normale bevolking.
  • Kinderen van rokende ouders hebben veel minder last van bronchitis en middenoorontstekingen als de ouders stoppen met roken.
  • U hebt veel minder kans op blindheid en doofheid als u stopt met roken.

Stoppen met tabak
Reguliere sigaretten bevatten tabak, in combinatie met een aantal additieven. Op die manier zorgen de fabrikanten ervoor dat u sneller verslaafd raakt aan roken. U begint op jongere leeftijd, u gaat meer roken en het wordt lastiger om te stoppen met roken. Wist u bijvoorbeeld dat de fabrikanten bijvoorbeeld cacao toevoegen aan sigaretten, omdat we daardoor verslaafd raken aan de lekkere smaak hiervan? Aan 1 miljoen sigaretten wordt ongeveer 6 kilo cacao toegevoegd. Bovendien levert het stoppen met reguliere sigaretten de volgende voordelen op:

  • Uw conditie verbetert
  • Uw tanden worden witter
  • Uw reuk- en smaakbeleving verbetert
  • U kunt gemakkelijker minderen met roken
  • Stoppen met roken komt eindelijk binnen bereik
  • U bespaart op de dure accijnzen over reguliere sigaretten

Stoppen met dampen

Veel rokers zijn opzoek naar stopmethoden en er zijn nogal wat verschillende methodes. Neem eens contact op met uw verzekeraar omdat tegenwoordig (2020) persoonlijke coaching, groepstrainingen, voorgeschreven medicijnen of nicotinevervangende middelen in het basispakket valt en dus volledig vergoed wordt door uw zorgverzekeraar. Verzekeraars berekenen geen eigen risico en kunt u zich inschrijven voor deze verschillende stoppen-met-rokenprogramma’s. Dit is eveneens opgenomen in het nationaal preventieakkoord en de weg naar een rookvrije generatie. De e-sigaret valt niet onder deze programma’s en wordt daardoor niet vergoed.

Wilt u toch iets in uw handen en/of mond hebben omdat u de gewoonte niet kunt doorbreken? Kauwgom, lolly’s en dergelijke functioneren prima de eerste weken nadat u gestopt bent met elektrisch roken. Probeer zeker een paar uurtjes per week te sporten. Fietsen, (hard)lopen of aerobics in combinatie met gezond eten zal uw lichaam en geest voldoening geven. Volgens onafhankelijke onderzoekers is het dampen van e-liquid circa 95% minder schadelijk dan tabak roken.

Voordelen stoppen met roken

Wanneer u stopt met roken en/of dampen, gaat u er beter uitzien. De doorbloeding van de huid wordt veel beter en neemt de vale grauwe huidskleur af. De geelbruine vingers krijgen weer hun normale kleur en uw tanden worden weer witter. Verder wordt uw haar voller en glanzender. Rokers hebben meer last van haaruitval en worden sneller grijs. De lage krakende stem die sommige rokers hebben, zal bijtrekken. Hoesten wordt vele malen minder en u voelt zich weer vitaal. Zoekt u hulp bij het stoppen met roken? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar om te kijken welke stopmethoden in uw pakket valt.

Rokende ouders of verzorgers

  • Passief roken is bijna even slecht als zelf roken.
  • 1 op de 10 hartaanvallen bij niet-rokers wordt veroorzaakt door het meeroken.
  • Mensen met een astmatische aanleg worden extra benauwd van andermans rook. Kinderen worden vaak ziek door het meeroken met hun ouders.
  • Roken tijdens zwangerschap verlaagt het geboortegewicht
  • Roken tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op suikerziekte als het kind (bijna) volwassen is.
  • Kinderen met astma hebben meer klachten als een of beide ouders roken.
  • Kinderen van rokende ouders hebben een verhoogd risico op steeds terugkerende middenoorontstekingen.
  • Kinderen van rokende ouders hebben vaker last van tandbederf in het melkgebit.

Afbouwen met nicotine
U kunt andere methoden gebruiken om af te bouwen met nicotine, waardoor u uiteindelijk kunt stoppen. Het is niet nodig om gebruik te maken van stickers of speciale nicotinekauwgom, u kunt zich gewoon blijven gedragen op de wijze zoals u dat al deed. Als u te kampen heeft met een rookverslaving dan kunt u overstappen naar een ander hulpmiddel. Lees hier meer informatie over verschillende stopmethoden. Zie de blog voor verschillende methoden om te stoppen met het ongezonde roken. Zie ook een youtube video van longfoto’s verschil tussen roken en dampen.

Wat zit er in tabak?
Het verbrandingsproces creëert allerlei schadelijke stoffen zoals; teer, stikstofoxide, koolmonoxide, as, arseen, beryllium, cadmium, nikkel, vinyl, chloride, formaldehyde, nitrosaminen, methanol, waterstofcyanide en andere verbrandingsstoffen. Deze stoffen zit niet in e-liquids omdat er geen verbrandingsproces plaatsvindt. E-liquid wordt dusdanig verhit zodat het verdampt in tegenstelling tot sigaretten waarbij de tabak wordt verbrand.

Geleidelijk wennen en afbouwen rookverslaving
Nicotine is een belangrijke verslavende stof, waar uw lichaam behoefte aan heeft. Deze nicotineverslaving is zowel mentaal als fysiek. Door uw lichaam geleidelijk te laten wennen door nicotine afname zorgt u ervoor dat u makkelijker kunt stoppen met roken en waardoor de kans groot is dat u weinig last zal hebben van eventuele bijwerkingen en bijverschijnselen. Afkickverschijnselen en ontwenningsverschijnselen is voor iedereen anders. Door gebruik van andere al dan niet medische hulpmiddelen kunt u afkickverschijnselen en ontwenningsverschijnselen tegen gaan door geleidelijk af te bouwen met het nicotinegehalte.
stoppen met roken

Diverse boeken, organisaties, instituten en bedrijven biedt informatie over tabak. Zoals het Trimbos, KWF, Boeken, Clean Air Nederland, RIVM, GGZ, Hartstichting en het Longfonds.

Kinderen met rokende ouders zijn vaker ziek. Dit blijkt uit veel onderzoek in het verleden en menig (kinder)arts zal dit beamen. Stoppen met roken en dampen doet u niet alleen voor uzelf maar ook voor uw naasten.